THON HOTEL ORION 2017-06-29T13:18:06+00:00

Project Description

THON HOTEL ORION

 

Detaljer

Oppdragsgiver: Thon Hotels
Fakta: Design av hele hotellet
Ferdigstilt: 2016
Sted: Bradbenken 3, 5003 Bergen
Foto: Espen Grønli

Sammendrag

Det snart 50 år gamle Hotel Bergen Brygge har nettopp gjennomgått en dobbel forvandling. Det er totalrehabilitert, og det opprinnelige Orion-navnet er tatt tilbake.

Vår oppgave var å oppgradere budsjetthotellet til eksklusivt businesshotell. Bestillingen lød på bl.a. utvidet konferanseavdeling, nye kontorer, nytt og større kjøkken, større restaurant, ny lounge og suiter i øverste etasje.

Grunnideen var å utnytte hotellets potensial, og vi tok utgangspunkt i gjesters og ansattes bevegelsesmønstre for at alle løsninger skulle bli så funksjonelle som mulig. Måten gjestene mottas på i resepsjonen er forbredret. Det er også de ansattes arbeidssituasjon og innretningen av hotellrommene. Smarte oppbevaringsløsninger for klær og kofferter er på plass, uansett romstørrelse. Universell utforming er ivaretatt. HC-rom, HC -toaletter og nødvendige ramper er bygget, og kontrastfarger gjør det enklere for synshemmede.

Målet var å skape en eksklusiv og behaglig atmosfære med materialer og farger som virkemidler. Mørke tresorter, messing, marmor og velour bidrar til det litt fornemme uttrykket. Det samme gjør spesialdesignede lysinstallasjoner og lysekroner.

Fargebruken på hotellrommene er avdempet fordi rommene skal gi ro og hvile. Støvet grønn, kjølig blå og dyp gul virker både innbydende og avstressende. I restauranten er fargene friskere; der skal gjestene få påfyll av energi. Oransje og grønt dominerer. Søyler dekket med mørke mosaikkfliser, solide eikegulv med brede planker og bløte sittemøbler – alt signaliserer kvalitet.

Konferanseavdelingen er betydelig utvidet. Designet er enkelt og stramt, for i disse lokalene skal det arbeides. Geometrisk tapetmønster og møbelstoff i sterke farger virker oppkvikkende.

Prosjektet var omfattende. Tegneprosessen varte i 1 ½ år, og byggearbeidene måtte skje i to faser. Hotellet var åpent hele tiden. Den største utfordringen vår var å skape romfølelse og å ivareta kravene som stilles til et businesshotell når rommene i utgangspunktet var ganske små.