Project Description

Kjøpesenterutvikling

1. Gode kundeopplevelser selger

Et tydelig og helhetlig konsept, riktig materialbruk og fremtidsrettede løsninger gir gode kundeopplevelser og er det som skal til for å tiltrekke seg nye kunder. Positive handleopplevelser for kundene vil bety økt omsetning for butikkene.

Blikket må være rettet mot hele kundereisen – fra man kommer inn, via kjøpsopplevelsen til man forlater senteret. Alt må være så oversiktlig som mulig og uttrykket fengende opplevelsesrikt. Toalettfasiliteter, heiser og trapper skal være tydelig og intuitivt markert. God skilting og wayfindere skal gjøre det enkelt å bevege seg gjennom hele senteret.

 

2. En følelse av handlegate

Ramsøskars mål er å gi kundene gode opplevelser. Grunnlaget for all planlegging er derfor de besøkendes behov, både bevisste og ubevisste. Butikkfronter og fellesarealer må designes slik at det blir lystbetont å handle. Tanken bak sorte tak er eksempelvis å skape en kommersiell titteskapfølelse, dvs. en illusjon av å stå ute og se inn i et opplyst butikklokale. Dette grepet løfter frem butikkene som går fra å være rene utsalgssteder til å fremstå som spennende showrooms. Det kan sammenlignes med julens utstillingsvinduer der man står under en mørk himmel og ser inn på en levende og spennende utstilling.

.

3. Kjøpesenter + netthandel = sant

Kjøpesentrene må ta konkurransen fra netthandelen på alvor.  Sett fra kundens synspunkt er det enklere å handle på nett enn å gå i butikk. Kjøpesentrene må derfor legge til rette for å dra netthandlerne inn. Ramsøskar føler endringene i handlevaner på pulsen og foreslår innovative tiltak, for eksempel å sørge for hentepunkter med egne prøverom slik at bestilte varer kan prøves allerede på kjøpesenteret. Dette kan gjerne kombineres med en personal shopper-tjeneste. Ramsøskar sørger for tilpasning til ny kundeadferd.

4. Systematisk virkemiddelbruk

Ramsøskar tror at fremtidens kjøpesenter blir et opplevelsessenter der man ikke bare handler, men har det hyggelig sammen med familie og venner.  Spisesteder, lekeområder, kino, treningsstudio, bowling og lignende vil komme plass i tillegg til butikkene. Senteret blir da ikke et sted man forlater straks man er ferdig med å shoppe. Det vil få helt nye konkurransefordeler sammenlignet med netthandelen.

Dette er bakteppet når Ramsøskar arbeider systematisk for å skape en opplevelsesrik atmosfære som gjør det lystbetont å handle. Fasade, inngangsparti, parkeringshus, navigasjon og skilting er viktige elementer i det helhetlige uttrykket som gir kjøpesenteret dets egen identitet.  Det samme gjelder butikkfasader, fargebruk, lyseffekter, sittemøbler, toalettfasiliteter og stellerom.